vrijdag 30 november 2018

D66Velsen stelt raadsvragen over de participatieraad

De gemeente Velsen wil inwoners betrekken bij beleidsvorming, ruimte geven aan initiatieven van inwoners en gebruik maken van kennis en ervaring van inwoners. Daarom is per 1 april 2018 in elke gemeente een participatieraad gestart, ook in Velsen. Deze bestaat uit inwoners die samen met de gemeente hiermee aan de slag gaan. Ook komt er een overkoepelende participatieraad voor de IJmond. Daarin zit in ieder geval een aantal leden uit de lokale participatieraden. Samen verantwoordelijkheid nemen voor het samenleven in onze gemeenten. Dat is wat we willen bereiken als het gaat om participatie bij sociale vraagstukken in de IJmond.

Mooie woorden en een goed plan!

Sinds de installatie in april is het stil rond de participatieraad. Na het vrijgeven van de namen van de leden hebben wij niets meer vernomen over eventuele ontwikkelingen. Als we de website van de gemeente bezoeken en zoeken op participatieraad, komt er een beschrijving met een link naar ‘meer informatie over de participatieraad’. Als je de link volgt, kom je weer op dezelfde pagina terecht, oftewel inwoners van Velsen hebben geen enkel inzicht wat de participatieraad doet, wanneer ze vergaderen, wat er met hun inbreng is gedaan enz. Bovendien staan de oude adviesraden nog ten onrechte op de website.

Omdat wij bijzonder veel belang hechten aan een goed werkende participatieraad en een goede communicatie naar onze inwoners toe, heeft Els Zorgdrager daarom namens D66Velsen raadvragen gesteld aan het college. Deze kun u in het document hieronder lezen.

document raadsvragen

Els Zorgdrager