woensdag 12 september 2018

Raadsvragen over sluipverkeer HOV-Busbaan

Tijdens de grote verkeersdrukte in de avondspits van afgelopen woensdag 5 september op de wegen rond IJmuiden, zijn er meerdere automobilisten geweest die de HOV-busbaan als sluiproute hebben gebruikt. Hoewel de avondspits van 5 september uitzonderlijk druk was, heeft D66Velsen ook signalen ontvangen dat bijvoorbeeld taxibestuurders regelmatig gebruik zouden maken van de busbaan. Voor de aanleg van de busbaan zijn duidelijke afspraken gemaakt met omwonenden dat de busbaan niet opengesteld zou worden voor overig verkeer.

Tevens levert sluipverkeer ook potentieel onveilige situaties op, doordat buschauffeurs, fietsers, voetgangers en andere automobilisten geen ander verkeer op de busbaan verwachten en de infrastructuur daar ook niet op is ingericht. Ook wordt zo de dienstregeling van de bus gehinderd. Daarom heeft D66Velsen raadsvragen gesteld en zouden wij graag zien dat er op momenten dat er een grotere kans is op sluipverkeer, bijvoorbeeld wanneer er grote opstoppingen zijn op de doorgaande wegen, gehandhaafd wordt.

Bekijk hier de ingediende vragen

Bas de Ruig