maandag 6 december 2010

Behoud van kunstwerken in Velsen

In de afgelopen zes jaar zijn in Velsen drie bronzen beelden gestolen. Het laatste beeld, ‘Bokspringende Kinderen’, verdween een paar maanden geleden aan de Heerenduinweg in IJmuiden. In voorgaande jaren werden er twee bronzen beelden ontvreemd uit het plantsoen aan de Kromme Mijdrechtstraat in IJmuiden. Helaas is geen van de drie kunstwerken terug gevonden.

Democraten 66 Velsen is er bijzonder op gesteld dat de kunstwerken, in het bezit van de gemeente Velsen, behouden blijven voor de toekomst. Gezien de bezuinigingen waarmee Velsen de komende jaren te maken krijgt, lijkt het onwaarschijnlijk dat er nog nieuwe kunstwerken aangeschaft kan en zal worden voor de openbare ruimte. Daarom moeten wij extra zuinig zijn op de kunstwerken die wij hebben en zal beveiligen van deze kunstwerken noodzakelijk zijn. Door de economische crisis blijft het risico groot dat meer beelden gestolen en gesloopt kunnen worden om te verkopen.

Democraten 66 Velsen heeft het College van B&W vragen gesteld met als doel de kunstwerken te beveiligen.