vrijdag 3 december 2010

Evaluatie WMO 2009

Democraten 66 Velsen heeft de wethouder en ambtenaren gecomplimenteerd met het evaluatieverslag 2009. De evaluatie laat geen grote verschillen zien ten aanzien van de landelijke cijfers. Gemiddeld waarderen de gebruikers van de WMO de voorzieningen met een 7.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Democraten 66 Velsen heeft nog wel een aantal zorgen neergelegd bij de wethouder.

Wij hebben zorgen over de toegankelijkheid van het WMO-loket. Het fysieke loket in het stadhuis is verdwenen. Mensen die aan de balie komen in de publiekshal hebben geen enkele privacy. Er is wel een verlaagd deel aan de balie waar bijvoorbeeld rolstoelgebruikers informatie kunnen vragen, maar daar heb je nog minder privacy, iedereen kan meeluisteren. Ook hebben wij grote twijfel of het loket laagdrempelig genoeg is voor mensen met psycho-sociale problemen.

De beoordelingen in het klanttevredenheidsonderzoek bevinden zich op en/of rondom het landelijk gemiddelde. Hoe kun je dit nog verbeteren als je gaat bezuinigen, in totaal 700.000 euro.  De WMO is een open-eind-financiering. Je kunt tegen een burger die een hulpvraag heeft en in oktober een aanvraag doet, niet zeggen, sorry, maar het geld is op, kom in januari maar terug. Wij hebben hier zorg over!

De WMO-raad is niet voldoende in beeld. Je zou denken dat op de website van de gemeente Velsen ook de WMO-raad opgenomen zou zijn. Alleen door een zoekopdracht te geven kom je bij een korte omschrijving van wat de WMO-raad doet, maar je kunt niet de adviezen die de WMO-raad geeft inzien en eventueel hierop reageren of vragen stellen. Niet iedereen is aangesloten bij een organisatie die vertegenwoordigd wordt in de WMO-raad. D66Velsen heeft de wethouder de suggestie gedaan om op de website van de gemeente duidelijkheid te geven over de WMO-raad en het WMO-loket.

Er is een nieuwe zienswijze, de Kanteling genaamd. Hiermee wordt er meer maatwerk geleverd en wordt de leefomgeving van de aanvrager meegenomen in de afweging welke hulp het beste bij iemand past. Door de kanteling kan er financiƫle winst geboekt worden voor de gemeente.

Velsen blijft achter wat betreft verstrekkingen in de vorm van PGB. Democraten 66 heeft gevraagd waarom er in Velsen minder gebruik gemaakt wordt van de PGB en of de gemeente hiermee actiever aan de slag kan gaan. De wethouder heeft hier direct een antwoord opgegeven, nl.: de gemeente zal meer inzetten op PGB. Op de andere vragen komt de wethouder schriftelijk terug.