maandag 31 mei 2010

Politieke schilderskunst

Geslaagde ochtend schilderen in de zon

De aanwezige politieke partijen van Velsen zien terug op een geslaagde ochtend op het plein van het Solidariteitsgebouw. Op uitnodiging van Stichting Velsen voor de Derde Wereld schilderden de aanwezigen de eigen visie op het begrip “Solidariteit”. CDA, D66Velsen, GroenLinks en PvdA lieten ieder een eigen vertaling zien van dat begrip.
Twee kunstenaars uit het Raadhuis in oud-Velsen, Afke Spaargaren en Kees Kalman stonden hen met raad en daad bij.
Het Kunstencentrum Velsen had voor deze manifestatie  schildersdoeken en acrylverf ter beschikking gesteld.

Het CDA was met een aantal lokale politici de hele tijd aanwezig. Het creatieve deel werd verzorgd door Jan Kramer, kandidaat  voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni aanstaande. Samen met zijn dochter Anne componeerde hij een collage, waarin solidariteit verbeeld werd in de vele facetten van samenleven.
D66 koos voor een abstractere weergave: kleurige vlakken in verschillende vormen.
Eén doek van GroenLinks  vertoonde een verbinding van  Duurzaamheid (windmolen, zonnepanelen) met de Derde Wereld ( een tropisch landschap). Een ander is het portret geworden van een niet-westerse vrouw.
Het driemanschap van de PvdA gaf eendrachtelijk in symbolen weer dat deze partij de hand uitsteekt naar de hele wereld.
Ook W. Westerman, wethouder van mondiale bewustwording en kunst en cultuur droeg een steentje bij. Op zijn schilderij is een oud adagium te zien: geef mensen met honger niet een vis, maar leer ze vissen.

Toch vonden de politici ook tijd om in gesprek te gaan met de bezoekers van de oude-spullenmarkt over allerlei zaken die de politiek betreffen.

Een stralende zon zorgde de hele ochtend voor een feestelijk gebeuren.
Binnenkort zullen de resultaten te zien zijn in het Stadhuis van Velsen.

De opbrengst van de markt voor een medisch project in Niger was € 800,00.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />