dinsdag 11 mei 2010

Verruiming winkelopening

Het zal u niet verbazen dat Democraten66Velsen voorstander is van verruiming van de winkeltijden. Samen met VVD en PvdA hebben wij op 5 november 2009 een motie ingediend die bepaalt dat winkeliers zelf mogen beslissen of zij op zon- en feestdagen geopend zijn. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Er is een wet in Nederland, die bepaalt dat per 15000 inwoners één supermarkt open mag op zondag vanaf 16 uur tot middernacht, de zogenaamde openingstijden voor avondwinkels. Voor Velsen betekent het dat er vier supermarkten open mogen. Dat is dus oneerlijke concurrentie, want een supermarkt open op zondag betekent een flinke omzet.

Als we kijken naar de zondagopening van een aantal supermarkten in Velsen, dan kunnen we concluderen dat dit succesvol is. Er bestaat wel degelijk behoefte bij de burgers om op zondag de boodschappen in huis te halen.

Bij onze zuiderburen en Scandinavische landen zijn de grote winkels zoals meubelzaken, bouwmarkten en ook winkels die verse producten verkopen zoals bakkers, slagers e.d. altijd al op zondag open. En dat gaat prima.

Nu wordt er met name in de weekenden veel geklust in en rond het huis, dan is het eigenlijk raar dat je niet terecht kunt bij de grote bouwmarkten in onze gemeente. Ditzelfde geldt voor de tuincentra. Tuincentra worden altijd druk bezocht op de enkele zondagen dat zij open zijn in het voorjaar en rond de feestdagen. Juist in de weekenden hebben mensen tijd hun tuin te onderhouden.

Dat de Nederlander het prettig vindt om op zondagen te winkelen, blijkt ook uit een onderzoek van CNV Bedrijvenbond. Volgens een recente enquête, is een meerderheid van de bevolking (zes van de tien ondervraagden) een voorstander/gebruiker van de koopzondag

Niemand is verplicht om op zondag te shoppen, maar helaas wordt omgekeerd de samenleving wel onthouden in Velsen te winkelen door een wet die niet meer van deze tijd is. En al helemaal in Velsen vindt Democraten66Velsen het raar dat Corus en de havens wel mogen doordraaien op zondag, de pont de mensen overzet richting zwarte markt, de draagvleugelboot mensen naar Amsterdam vaart om te gaan shoppen, maar winkels hier hun deuren gesloten moeten houden. We moeten de mensen hier naartoe halen in plaats van Velsen uit sturen. Wij willen toch het toerisme bevorderen in Velsen en Velsen is toch dé badplaats voor Amsterdam!

Wat Democraten66Velsen betreft moeten ondernemers zelf kunnen beslissen op welke dag zij hun deuren openen. Dit geeft de ondernemers ook alle ruimte om gezamenlijk initiatieven voor de zondag te ontplooien.

Dat er onvoldoende personeel te vinden zou zijn om op zondag te werken, daar geloven wij niet is. De jeugd wil graag een zakcentje bijverdienen, ook op zondag!

Werknemers die om religieuze redenen niet op zondag willen werken zijn ook beschermd in Nederland. In de wet is namelijk opgenomen dat mensen, die uit religieuze overweging niet willen werken op zondag, dit ook niet verplicht kan worden.

Dat ook sommige De CDA fracties anders denken blijkt uit het feit dat in Den Helder het CDA een motie heeft ingediend voor verruiming van de winkelopening, en er bezoeken meer mensen de supermarkten dan de kerk op zondag!

Er is geen enkele zekerheid dat de wet landelijk weer aangescherpt zal worden, dit is mede afhankelijk van welke partijen er straks gaan regeren