zondag 2 augustus 2009

17-5-2009
Uitvergroten.

De Hamvraag <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

dinsdag 26 mei 2009 20:42

Boris van der Ham spreekt in Velserbroek

Ecologische Verbindingszones, het Rijksbufferbeleid, het landschapsbeleidsplan, inbreiding en geconcentreerde groei. Maar ook voor mij nog onbekende begrippen als schaamgroen, offensief groen en wandelende dorpen in krimpgebieden. Maandag kwamen ze allemaal voorbij tijdens een avond van Democraten66 Velsen in ons buurthuis.

Inspelend op de plannen met de Grote Buitendijk – Hofgeest en vooruitlopend op de Europese verkiezingen organiseerden de Velsense democraten een bijeenkomst met als thema ‘Groen behouden of huizen bouwen?’ Daarvoor hadden zij twee van hun landelijke coryfeeën uitgenodigd: Eerste Kamerlid Gerard Schouw en Tweede Kamerlid Boris van der Ham.

Eerstgenoemde moest helaas verstek laten gaan, maar de tweede was er en hield samen met gemeenteraadslid en D66-fractievoorzitter Henk Wijkhuizen een inleiding. Boris sprak vaardig en ogenschijnlijk uit de losse pols over het landelijke en Europese perspectief. Henk hield met behulp van PowerPoint een doorwrochte beschouwing over de lokale situatie.

Wijkhuizen (links) en Van der Ham

Het zal u niet verbazen dat Democraten66 Velsen een halt wil toeroepen aan de alsmaar doorgaande uitbreiding van de bebouwde kom, waardoor er uiteindelijk slechts kleine stukjes schaamgroen overblijven. Maar, zo hield Wijkhuizen zijn circa twintigkoppige gehoor voor, zelfs de mensen langs de Grote Buitendijk hebben dat niet goed begrepen. Tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen stemde maar liefst 65% van de kiezers in deze wijk niet op D66, maar op een van de partijen die voor bebouwing van de overgebleven weilanden zijn.

Wijkhuizen had nog meer eyeopeners. Zoals het feit dat bevolking van Velsen in de laatste vijf jaar slechts met negentien bewoners is gegroeid (tot 67.548 inwoners). Moeten we daarvoor 2800 nieuwe woningen bouwen, zoals de provincie graag wil? Gemakshalve vergeet het raadslid daarbij dat een bevolking moeilijk kan groeien als er geen woonruimte is. Dan zoekt men het noodgedwongen over de gemeentegrenzen.

Dat laatste werd onbedoeld bevestigd door Van der Ham, die aangaf dat dit deel van de Randstad vanwege de gunstige economie en arbeidsmarkt altijd nieuwe bewoners zal blijven aantrekken. Er wordt zelfs gesproken over een behoefte aan 100.000 nieuwe woningen in de metropoolregio Amsterdam.

Het Kamerlid pleit ervoor om duidelijke keuzes te maken. Niet elk groen is volgens hem even groen. Om waardevolle natuur- en cultuurlandschappen te behouden, kunnen we hier en daar best een minder interessant stuk weiland opofferen. Vervolgens moeten we dan flink investeren in het groen dat overblijft. Dit ‘offensieve groen’ wordt dan zo aantrekkelijk dat niemand het meer in zijn hoofd haalt om daar te willen bouwen.

In de discussie na afloop stelde helaas niemand de Hamvraag: zijn de weilanden langs de Grote Buitendijk aantrekkelijk genoeg om te bestempelen als offensief groen?

Verschenen in de IJmuider Courant, 27 mei 2009

De weilanden langs de Grote Buitendijk